BAGAIMANA MENGAWAL MARAH???

“Geramnya aku, sakitnya hat! dia ingat dia bagus sangat?
Ingat dia hebat sangat ke!"
Maka berbakul-bakullah kalimah @!?&%# yang keluar dari mulut kita. Maklumkan orang tengah marah, macam-macam boleh keluar tanpa disedari. Malah kadangkala disebabkan rasa marah, ada yang hilang sabar sehingga sanggup menyakitkan hati orang lain atau ada yang lebih teruk hingga mencederakan.

Namun, kita perlu sedar marah ini perlu dikawal.
Tapi bagaimana cara mengawalnya:

1. Berjuang menentang rasa marah
2. Hilangkan merah padam di wajah

3. Ingat Allah
4. Alih perhatian pada perkara lain

5. Segera ambil wuduk
6. Hapuskan semua sifat kemungkaran

7. Marah bukan sikap orang berani
8. Kembali pada syariat

9. Ingat ancaman Allah
10.Ingat akibat permusuhan

11.BURUKNYA ORANG MARAH!!

12.Fikirkan akibat marah
13.Amalan doa jauhi marah.
Baca taawuz yang disuruh oleh Rasulullah iaitu: “Aku berlindung dengan Allah daripada syaitan yang direjam.” (Riwayat Bukhari dan Muslim daripada Sulaiman bin Syarad)

14.Tahan marah kerana Allah
Jika masih marah, duduklah jika anda sedang berdiri, jika sedang duduk maka berbaringlah. Ini juga mungkin dapat meredakan kemarahan. Seterusnya, sunat mengambil wuduk kerana kepanasan marah boleh dikurangkan dengan air sembahyang. (Maksud hadis riwayat Abu Daud daripada Athiyah as-Sa’di)


CONTOH ORANG YANG SABAR

Sahabat Rasulullah, Salman al-Farisi tidak pernah mempedulikan maki hamun orang terhadapnya. Setiap kali mendengar cemuhan dan maki hamun orang, dia sekadar berkata: “Kalau ringan timbangan amalanku, maka tentulah aku lebih jahat daripada apa yang engkau katakan. Dan sekiranya berat timbangan amalanku, maka tidaklah mendatangkan mudarat kepadaku apa yang engkau katakan.”

Begitu juga ulama Ar-Rabi’ bin Khaitham, apabila dimarahi orang, dia hanya menjawab: “Saudara, sesungguhnya Allah telah mendengar kata-kata engkau. Sekiranya aku dapat memotongnya, maka tidaklah mendatangkan mudarat kepadaku apa yang engkau katakan ini. Dan sekiranya, aku tidak dapat menolongnya, maka aku ini lebih jahat daripada apa yang engkau katakan.”

Ulama Asy-Sya’bi pula pernah dimaki hamun oleh seorang lelaki. Dia bukan sahaja tidak marah, malah telah mendoakan lelaki yang memakinya itu. Katanya kepada lelaki itu: “Sekiranya engkau benar, maka kiranya Allah mengampunkan dosaku. Dan sekiranya engkau dusta, maka kiranya Allah mengampunkan dosa engkau.”

No comments:

Post a Comment