Manisnya kegagalan..

Siapa yang tak pernah mengalami kegagalan di dalam hidupnya?

Semasa kecil, kita pernah gagal beratus kali ketika mahu belajar berjalan..
Kita berjalan selangkah, kemudian terduduk.. Berjalan pula tiga langkah, dan terjatuh lagi..

Tapi ketika itu, kita tidak pernah kenal erti putus asa. Kita akan bangun kembali setelah terjatuh. Dan akhirnya, kita berjaya juga berjalan dengan baik, bahkan boleh berlari sesuka hati ke mana sahaja.. Semuanya kerana kita tidak pernah berputus asa..

Begitu juga dengan Thomas Alfa Edison. Beliau mengalami 9000nkali kegagalan sebelum akhirnya berjaya menemukan mentol lampu. Dia tidak menyesal dengan kegagalannya-kegagalannya, bahkan berasa beruntung menemui 8999 cara yang salah dalam membuat mentol lampu..Kemudian dia dapat mencipta 1093 paten lampu, orang yang paling banyak memegang paten dalam sejarah..

Dengan kegagalan, kita akan beroleh ilmu yang baru.. Apabila mengetahui cara yang salah ia akan memberi pengajaran dan kita tidak akan mengulanginya lagi..

Kegagalan dapat memberi kita kekuatan. Anggaplah ia sebagai satu latihan.. Dengan latihan kita semakin kuat dan tabah.. Practice make perfect..

Kegagalan juga adalah ladang untuk mendapatkan pahala. Apabila kita menghadapi kegagalan dengan sikap positif, kita akan mmemperoleh pahala..

Jadi, jangan takut dengan kegagalan.. hadapinya dengan hati yang terbuka..

No comments:

Post a Comment